Kansen in interculturele communicatie
Workshop Kansen in interculturele communicatie
Hoe werk je aan partnerschap en samenwerking met ouders wanneer er sprake is van interculturele (taal)uitdagingen? In deze interactieve workshop nemen we deelnemers in mee in de diversiteit van culturen en het belang van bv. onze non-verbale communicatie, woordkeuze en houding. We gaan in op hoe deze kennis kan helpen in het versterken van de samenwerking met ouders uit een andere cultuur, met andere normen en waarden.
Om vervolgens te werken aan de bewustwording van de oordeelsvorming en invloed van de medewerker. We werken in de workshop namelijk aan zelfreflectie: Wat is jouw culturele bril? En welke invloed hebben jouw basiswaarden en normen in de communicatie en samenwerking met ouders?
Ook bespreken we een aantal praktijkcases waar interculturele communicatie een rol speelt.
Hoe boren we creativiteit aan om ouders met een andere culturele achtergrond om een waardevolle manier te betrekken.
Na deze workshop spreken we niet meer van een probleem of belemmering, maar over de kansen en een (haalbare) uitdaging.
Ter info:
Als het gaat om interculturele communicatie, nemen we dit thema breed. We zoomen niet alleen in op de diversiteit in culturen van buiten Nederland. Ook binnen Nederland zien we verschillen in culturen
DIRECT RESULTAAT
Wat leer je tijdens deze training?
Inzicht in wat is cultuur en welke invloed heeft cultuur op samenwerking en communicatie;
Culturele bril van jezelf;
Belang van non-verbale communicatie, woordkeuze en houding;
Effectief aansluiten bij en het betrekken van ouders;
#omdenken: van probleem/ belemmering naar kansen/ uitdaging.
In de training ‘Verwonder je klant’ hebben we als doelstelling dat medewerkers het visitekaartje van de organisatie worden. Ze worden betrokken in een klantgerichte en gastvrije cultuur. Zij hebben dagelijks contact met de ouders, weten wat er leeft en weten waar zij én de klant vleugels van krijgen. We versterken wat er al is. Van blije medewerkers krijg je blije klanten en van blije klanten krijg je blije medewerkers.
Nicole van Asten
Eigenaar / Trainer
Doelgroep
Pedagogisch professionals